És increïble l'apoderament que representa caminar pel mig de la calçada, en comptes de per la vorera com sempre. Perquè ser conscient del poder que tenim quan aturem el trànsit, o quan cridem totes com una sola veu per defensar els nostres drets, o quan caminem per la calçada i no per la vorera, o quan ocupem una plaça i fem una assemblea, són moments de recuperació de petites parts de sobirania, que ens fa ser conscients del poder que tenim, que és al cap i a la fi la sobirania, el que representa i ens adonem que és nostra i la volem recuperar tota.
Les dones tenim un handicap (un més) respecte a l'ús de l'espai públic i això és una conseqüència lògica del reguitzell de molts altres handicaps que ens limiten l'existència, en aquesta societat masclista i heteropatriarcal. La lògica de les relacions de poder, és a dir jeràrquiques, en comptes de les relacions de col·laboració, és a dir entre iguals, fa dels carrers espais exclusius perquè passin cotxes, on les persones ens hi hem de subordinar, i això fa que les nostres ciutats esdevinguin inhòspites i hostils.
L'espai públic no està fet per facilitar les relacions humanes, ni les relacions a partir de la igualtat, ni les relacions de cooperació, sinó que fomenta i pràcticament només permet les relacions de poder, perquè és el que el capitalisme i el patriarcat demanen. És a dir, les relacions a on hi ha qui guanya (pocs) i qui perd (la majoria). La ciutat és, o hauria de ser, un espai físic de trobada, per caminar, per passejar, moure's per la ciutat hauria de ser una activitat grata.
Els barris són, o haurien de ser, la casa de la col·lectivitat, l'extensió de l'espai més privat de casa, a on la gent més pròxima es troba i conviu, de forma quotidiana, a on la canalla fa la colla, a on la gent gran surt a seure al banc de la plaça, sobretot al matí, i peta la xerrada mentre pren el sol, si fa sol... i cada persona té referències, espais que comparteix amb les seves veïnes i els seus veïns, que els fa empatitzar i reconèixer-se com a iguals: comerços, escoles, centres de salut, bars, teatres, centres cívics, espais verds, parades de bus, etc.
La nostra cultura mediterrània és molt de viure els carrers, als espais a l'aire lliure, i això, a les nostres ciutats, és cada cop més difícil perquè l'espai públic està sotmès a la dictadura del trànsit. Hi ha estudis que diuen que només una quarta part de la població fa ús del vehicle privat, i les tres quartes parts restants, usen transport públic, o no contaminant o van a peu, i, en canvi, quan es tracta de l'ocupació de l'espai i de la despesa, s'inverteix la proporció i aquesta quarta part gasta les tres quartes parts de l'espai i del pressupost.
Sí, l'espai és públic, s'hauria de democratitzar i estar preparat per acollir a les persones que hi vivim, de dia i de nit, sense cap tipus d'exclusió, ni d'edat, gènere, classe social, origen... Cap tipus d'exclusió i posant-hi en el centre a les persones.
Els carrers seran sempre nostres, tant de bo!
Alicia Valencia
Etiquetes de comentaris: Columna Violeta