realitat

5 lliçons sobre l’educació que ens ha donat el coronavirus



Les converses per Whatsapp o Telegram treuen fum durant el confinament. Entre memes i reptes a les xarxes socials, destaca un tema de conversa: els nens i els adolescents. Les mares i els pares ens queixem de com és de dur tenir els petits tancats a casa, la complicació de teletreballar i cuidar-los a la vegada o la dificultat d’intentar ensenyar alguna cosa remotament semblant al currículum acadèmic. Tot plegat ens porta a valorar l’educació i la formació d’infants i joves, i ens ensenya que...


1. L’escola no és un aparcament

L'escola no és només un lloc on deixar els nens i les nenes mentre les famílies estan a la feina. Els equips docents treballen una bogeria per formar-los, preparant activitats que els ajudin a aprendre i integrar els coneixements. No es pot carregar aquesta tasca a les famílies a la brava.

2. No es pot passar de la presencialitat a l’educació a distància de 0 a 100

Canviar les metodologies de treball de forma tan sobtada és extremadament difícil, tant per als equips docents com per a les famílies. No vivim en una societat ben digitalitzada i això fa molt complicada la impartició de les classes a mestres i professorat i la recepció i aprofitament a infants i joves.

3. La desigualtat es desemmascara

Les diferències de classe (social) entre famílies s'aguditzen: no pot fer el mateix un infant amb dos adults disponibles i amb recursos formatius i materials (habitació, taula, ordinador, internet, celo, goma espuma, pintures, etc.) que un que té els adults treballant (a casa o fora) i que amb prou feines sobreviuen.

4. Aprendre vol dir moltes més coses

La formació de la canalla no depèn de replicar les classes aquests dies. Es poden fer activitats diferents, per obrir la mirada. És un excel·lent moment perquè les criatures aprenguin a cuinar, netejar, responsabilitzar-se dels altres… LES CURES! Les mates es treballen seguint una recepta, aprendre anglès tot cantant una cançó mentre recollim l'habitació (hola, recordeu a Mary Poppins?). Llegim plegats i fem llengua. Xerrem amb la iaia i fem història.

5. Acompanyar els infants en la distància

Els equips docents poden fer arribar missatges als alumnes, acompanyar-los, cantar cançons als més xics per mantenir vincles i, sobretot, vigilar que les criatures estan bé. Heu pensat mai que una de les principals funcions de l'escola és vetllar perquè la quitxalla estigui bé? Per si les famílies fallen, els equips docents també han d'ajudar-les oferint opcions per entretenir unes criatures durant tot el dia i estar el cas de com està cada infant.

Redacció

Etiquetes de comentaris: ,



Més articles




Segueix-nos

Comparteix

Tradueix


edita

Comunistes de Catalunya

Comunistes de Catalunya


Les coses són senceres allò que aparenten, i darrera d'elles... no hi ha res.

Jean-Paul Sartre