realitat

Movistar enriqueix accionistes amb l’explotació de treballadors i l’estafa a consumidors

Movistar ha triplicat els seus beneficis durant el primer trimestre de 2015, malgrat la crisi. Tanmateix, tot sembla indicar que ho ha fet a través de l’explotació de treballadors i l’estafa als consumidors. Les grans companyies de l’IBEX són les beneficiades de la suposada millora de l’economia; treballadors i consumidors, els perjudicats.

Els beneficis de Movistar procedeixen fonamentalment de les operacions internacionals. Movistar va vendre’s l’operadora O2 aquest març per 10.250 milions de lliures esterlines. L’evolució de Movistar al mercat espanyol, en canvi, ha estat negativa, amb un descens dels ingressos del 3,8 %.

Movistar ha salvat els seus balanços al mercat espanyol gràcies a la seva estrella, Movistar Fusión, un servei que integra en un sol paquet telefonia fixa i mòbil, televisió i Internet.

Movistar Fusión, l’estafa

Precisament és aquesta oferta de serveis, Movistar Fusión, la protagonista d’un seguit de denúncies de les associacions de consumidors. A mitjans d’abril, l’Asociación de Internautas denunciava Movistar Fusión per publicitat enganyosa:

El dia 14 de setembre de 2012, el president de Telefónica, Luis Miguel Gilpérez, anunciava la posada en marxa del servei Movistar Fusión, “l’oferta integrada de comunicacions més competitiva del mercat espanyol”, i afirmava que “els preus de Movistar Fusión seran “preus finals i per sempre“. No obstant això, el dia 27 de Març ens sorprenien a tots amb la notícia que Movistar pujava 5 euros als clients dels seus paquets Movistar Fusión.

La “publicitat enganyosa” és, segons la normativa europea: “tota publicitat que, d’una manera o altra, inclosa la seva presentació, indueix a error o pot induir a error a les persones a les que es dirigeix o afecta i que, pel seu caràcter enganyós, pot afectar el seu comportament econòmic o que, per aquestes raons, perjudica o és capaç de perjudicar un competidor“ (Directiva 2006/114 / CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, sobre publicitat enganyosa i publicitat comparativa).

A les iniciatives dels internautes les han seguit les denúncies de FACUA i altres associacions de consumidors.

Movistar, l’explotadora

Telefònica ha passat de 10 milions de clients a més de 300 milions en 30 anys. En aquest període s’ha desfet de 50.000 treballadors que han estat substituïts per milers de subcontractats. Farts de la precarietat dels contractes i l’explotació laboral, els milers de treballadors subcontractats de Movistar han protagonitzat en els darrers mesos una de les majors mobilitzacions de treballadors dels darrers temps.

La coneguda com a Revolta de les Escales ja fa 40 dies que camina i marca una fita important en la lluita dels treballadors. Milers de falsos autònoms d’arreu de l’Estat s’han sumat a aquesta mobilització contra l’esclavitud de la precarietat. Malgrat el seguiment, els mitjans de comunicació mantenen un absolut silenci sobre el tema. La influència publicitària de Movistar en els mitjans de comunicació és tan gran que pocs han estat els que s’han atrevit a cobrir aquesta vaga. Al contrari, mitjans com El País no han fet més que publicar informacions positives sobre Movistar, posant en evidència l’absoluta perversió del periodisme corporatiu.

La mobilització dels externalitzats de Movistar ha arrencat un important moviment de solidaritat, des de la tímida solidaritat de la plantilla de fixos de la companyia fins a tot tipus de moviments socials que s’han posicionat amb entusiasme a favor de les reclamacions dels treballadors que denuncien condicions properes a l’esclavitud.

La vaga també ha posat en entredit el paper dels sindicats majoritaris CCOO i UGT, que van arrencar un compromís a les empreses de certes millores laborals però sense comptar amb el suport de les plantilles. Els sindicats van ser desautoritzats pel COmitè de Vaga com a representants. L’acord va ser ratificat per les assemblees de treballadors però la gran majoria no van participar-hi, per la qual cosa, les mobilitzacions continuen.

D’altra banda, els treballadors han aconseguit arrencar compromisos de les forces polítiques durant la campanya de les municipals. Ada Colau, Maria José Lecha, Alfred Bosch, Vidal Aragonés i Dolors Sabater han signat un document on es comprometen a no contractar els serveis de Movistar si no garanteixen sous dignes, 40 hores de treball i dos dies de descans setmanals.

L’assemblea de Transports i Telecomunicacions d’EUiA s’adhereix al ‘Compromís de les Escales’, de suport a la vaga de Movistar

L’assemblea de Transports i Telecomunicacions d’EUiA també ha acordat adherir-se al ‘Compromís de les Escales’, un document de suport als i les treballadores de les empreses subcontractades per Movistar en vaga indefinida per reclamar una millora de les seves condicions laborals. L’encarregat de signar aquest compromís en nom d’EUiA va ser el coordinador general de la formació, Joan Josep Nuet, que va reiterar així el seu suport a aquesta lluita laboral, tal i com ja havia fet com a diputat al Congrés quan l’Esquerra Plural va solidaritzar-se amb la vaga.

El ‘Compromís de les Escales’, que a més del suport de l’assemblea de Transports i Telecomunicacions d’EUiA va rebre l’adhesió també d’altres forces d’esquerres i de la canddiatura de confluència a l’ajuntament de Barcelona Barcelona en comú, insta a “suspendre, revertir i no renovar cap contractació pública de serveis amb Movistar ni qualsevol altra empresa que no garanteixi que tot el personal (directe o subcontractat) que intervé en la prestació de servei o subministrament” té “una jornada màxima de 40 hores setmanals i 2 dies de descans”. Les forces també es comprometen a que les empreses contractades per les administracions garanteixen “un salari digne” i “el mateix salari per a un mateix tipus de feina” als seus i a les seves empleades.

El ‘Compromís de les Escales’ ha estat signat aquest dimarts en un acte al qual han assistit Arcadi Oliveres, del Procés Constituent, i diputats de diverses cambres i de diverses forces polítiques, entre ells Joan Josep Nuet en representació d’EUiA.

Enllaços d'interès:

- La revolta de les escales
- Teleafonica
- Alain Alonso: "Telefónica es un gigante pero olvida que hay una cosa que se llama dignidad"
- Els vaguistes de Telefónica rubriquen un compromís dels alcaldables “contra l’esclavitud i la precarietat laboral” #Enscomprometem
- CCOO: Resultat de les assemblees de les subcontractes Movistar a Catalunya
- Compromís de les Escales
- EUiA s’adhereix al ‘Compromís de les Escales’
PA

Etiquetes de comentaris:



Més articles




Segueix-nos

Comparteix

Tradueix


edita

Comunistes de Catalunya

Comunistes de Catalunya


Les coses són senceres allò que aparenten, i darrera d'elles... no hi ha res.

Jean-Paul Sartre