realitat



Des de l’octubre tenia la intenció de treballar un llibre que m’havia arribat de l’Editorial Txalaparta. Es tracta d’una obra de tres autors, Manuel Martorell, Salomó Marquès i MªCarmen Agulló: Pioneras. Historia y compromiso de las hermanas Úriz Pi.

Quasi amb seguretat per alguns no representarà cap sorpresa, però per a mi ho va ser...i grossa. Mentre aneu corrent a la llibreria (quan tot això passi, clar), com a introducció ─em nego a utilitzar la paraula spoiler─ us deixo amb el contingut de la contraportada al que, us aviso, inclouré algun comentari meu..

“Fueron dos mujeres con un valor excepcional, adelantadas a su tiempo, pioneras a comienzos del siglo XX en la renovación pedagógica de un sistema educativo anclado en el pasado, en la defensa de los derechos de la mujer y la infancia, y con un grado de compromiso social y político difíciles de encontrar en nuestros tiempos. Josefa y Elisa Úriz Pi, nacidas en Navarra a finales del XIX, mantuvieron unas posiciones de vanguardia que escandalizaron a las gentes “bienpensantes” de Girona i Lleida, donde fueron señaladas como anatema de la moral pública y donde iniciaron una trayectoria profesional que les llevaria a la militancia comunista (en el PSUC; Elisa va estar casada amb Antoni Sesé, assassinat el 5 de maig de 1937 quan anava a prendre possessió de la Conselleria de Treball en el govern de Lluís Companys), asumiendo destacados cargos de responsabilidad para la República durante la Guerra Civil. Exiliadas en Francia, no dudaron en formar los primeros grupos de la Resistencia contra la ocupación alemana en la región de París, siendo reconocida su extraordinaria valentía cuando murieron en su exilio berlinès (RDA), sin que pudieran regresar nunca a su Navarra natal”

Miquel Àngel Sòria

Etiquetes de comentaris: , ,



Més articles




Segueix-nos

Comparteix

Tradueix


edita

Comunistes de Catalunya

Comunistes de Catalunya


Les coses són senceres allò que aparenten, i darrera d'elles... no hi ha res.

Jean-Paul Sartre