La situació ferroviària a Múrcia és lamentable. Algunes línies, per exemple, funcionen amb dièsel perquè encara no estan electrificades. Un servei de mínims que resulta totalment insuficient per donar solució a les necessitats de la classe treballadora murciana, que es veu abocada a l'ús del vehicle privat.
En un context d'abandonament absolut de les línies de rodalies, es planteja l'arribada de l'AVE a la capital murciana. Un cop més es prioritza l'AVE per sobre de les connexions de proximitat més útils per al conjunt de les treballadores de la comunitat autònoma. No ajuda en aquest sentit, que tant el govern de la ciutat, com el de la comunitat hagin estat durant anys i panys en mans del Partit Popular, que abandona a la gent treballadora que ha de fer servir el transport públic de proximitat, en favor de l'AVE, que beneficia prioritàriament a les classes dominants.
L'arribada de l'AVE a Múrcia no ha estat pacífica, com ha passat als municipis de l'Àrea Metropolitana que han patit la seva arribada en forma d'imposicions i d'intents d'instal·lar murs per a dividir ciutats. Només la mobilització ciutadana ha aconseguit tirar enrere aquests plans, com en el cas de Montcada, en què l'arribada de l'AVE projectava un nou mur en ple centre de la ciutat i l'enderroc, entre altres edificis, d'un Centre d'Assistència Primària. L'AVE passa per Montcada i Reixac de forma soterrada gràcies a la lluita veïnal, en aliança amb l'Ajuntament i la Generalitat. Tot i aquesta victòria, encara es continua lluitant pel soterrament d'una de les línies de rodalies al seu pas pel centre.
El cas de Múrcia és més complicat per al veïnat., amb Ajuntament i comunitat autònoma en contra i un Govern espanyol que ha volgut imposar un AVE en superfície. Tot s'ha de dir que hi havia un compromís previ que l'AVE passaria soterrat des d'un primer moment, per tant, estem parlant de l'incompliment d'un acord previ.
Aquestes situacions afecten sempre els barris populars, de gent treballadora, tal com es va plantejar també als barris populars de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Algú s'imagina obres de superfície de l'AVE a barris com Pedralbes?
Els interessos de classe sempre estan en joc, en totes les lluites que es posen en marxa al carrer, també en el cas dels ferrocarrils. La dreta, en defensa dels seus interessos de classe, vol imposar murs als barris populars amb l'objectiu d'empobrir-los encara més i d'imposar físicament la seva dominació de classe obrint-se pas, en aquest cas de forma literal, trencant els barris on viu la gent treballadora.
La Plataforma Pro-soterramiento, cansada d'incompliments i de mentides envers el soterrament de l'AVE, va veure l'amenaça cristal·litzada fa unes setmanes en forma de mur. El mur de l'AVE es va començar a aixecar, posant físicament de manifest la intenció de destruir la cohesió dels barris populars de la ciutat. Tot i que feia temps que la plataforma venia advertint del mur, el fet de visualitzar-lo físicament, va fer esclatar definitivament a la gent treballadora de la ciutat, que es va llençar al carrer per tal d'aturar l'atac que havien posat en marxa les autoritats de l'Estat. La resposta d'aquest ha tornat a ser la de sempre, forta repressió policial i més tard, noves promeses sense garanties serioses.
Per això la plataforma, enfront de les noves promeses, demana prudència i no aturar la mobilització, cal mantenir la tensió perquè no se'ls hi regalarà res. De fet, la plataforma ha traslladat la mobilització de Múrcia a Madrid el pròxim 28 d'octubre.
En conclusió, podem afirmar que la mobilització de la gent treballadora contra l'arribada en superfície de l'AVE a Múrcia és, de fet, un conflicte entre els interessos de la classe treballadora i els interessos de la burgesia i l'oligarquia. Un AVE soterrat a Múrcia, per tant, serà una victòria de la classe treballadora.
Óscar
Etiquetes de comentaris: Nacional